تحولات لبنان و فلسطین

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازها تخلفات قانونی زیادی دارند که در سایه دولتی بودن ، دست به این تخلفات می زنند و دستگاه های نظارتی باید با این تخلف برخورد سریع و قاطع کنند.

 قوه قضائیه به تخلفات گسترده خودروسازان ورود فوری کند/سهام دولت درخودروسازی تاپایان سال باید واگذار شود

سعید باستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: تخلفات خودروسازان بسیار گسترده و پیچیده است.

وی تصریح کرد: انحصار در خودروسازی که از اردیبهشت سال گذشته با منع واردات خودروهای خارجی تشدید شد، باعث گردید که این مجموعه ها از هرگونه فعالیت و پاسخگویی درست اجتناب کنند و نظارت بر آنها نیز  کمتر صورت گرفت در حالی که در وضعیت انحصاری باید کنترل و نظارت نیز شدید تر بوده و هرگونه فعالیت و تصمیم آنها زیر ذربین قرار داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو اشتباه بود، افزود:  هزینه سربار و ریخت و پاش ها در شرکت های خودروسازی بسیار زیاد است که این گونه موارد باعث تحمیل هزینه به خریداران و متقاضیان خرید خودرو شده است. از طرفی کنترل و نظارت بر خودروسازها کاهش پیدا کرده است  به طوری که طبق قانون پیش فروش، وقتی کالایی  پیش فروش می شود باید قطعات آن به طور کامل در انبار شرکت موجود باشد از این رو پیش فروش شرکت سایپا و ایران خودرو به دلیل نداشتن قطعات مورد نیاز تخلف بوده و باید دستگاه های نظارتی شدیدا با این تخلف برخورد کنند.

باستانی با بیان اینکه خودروسازها تخلفات قانونی زیادی دارند، ادامه داد: این‌ که خودروها به بهانه نداشتن قطعه در پارکینک مانده و تحویل داده نمی‌شوند تخلف از قانون است، زیرا آن‌ها حق پیش فروش خودرو را در صورت نداشتن قطعات نداشته ‌اند و این تخلف است. موضوع دیگر این است که چرا خودروسازان  فقط برای فروش نقدی که سود بیشتری برای آنها دارد قطعه دارند، از طرفی  بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان پول پیش فروش دست خودروسازهاست که معلوم نیست با این پول چه کار می‌کنند و نهادهای نظارتی و در راس آنها قوه قضائیه باید در راستای استیفای حقوق مردم با این تخلفات گسترده خودروسازان برخورد سریع وقاطع کند.

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران خودرو و سایپا همچنین مقدار زیادی هم بدهی بانکی دارند، آخرین استعلام از بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی کل خودروسازها است که ۲۴ هزار میلیارد تومان آنها مربوط به ایران خودرو و سایپاست و میزان خودروهای پیش فروش شده‌ای که تحویل نداده‌اند هم تقریباً به همین میزان است.

وی با بیان اینکه از وجود یک تیم یاگروه از نمایندگان مجلس در ارتباط با خودروسازان اطلاعی ندارم، اظهار کرد: خودروسازان در سایه دولتی بودن ، دست به تخلف می زنند که در قانون جدید ساماندهی صنعت خودروسازی در کشور تاکید ویژه بر خصوصی شدن آنها شده است و دولت فقط موضوع نظارت بر آنها را انجام دهد که در این راستا قرار شده است تا پایان سال این موضوع واگذاری سهام دولت در خودروسازی ها اجرا شود  و در کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع به تصویب رسیده است  تا سهام رسمی ایدرو که در ایران خودرو حدود ۱۴.۵درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است، واگذار شود. از طرفی سهام های شرکت هایی نظیر سهام عدالت و شرکت های خصولتی نیز مدنظر است که تاثیر چندانی در این خصوصی سازی ندارند و بیشتر بحث بر همان سهام ایدرو می باشد.

وی تصریح کرد: همچنین اگر خودروسازان در جهت عمل به قرار دادهای پیش فروش شده و جبران خسارت تاخیر مشتریان اقدام نکنند دوباره مرتکب تخلف شده اند که مشتریان از این حیث نیز می توانند از خودروسازان شکایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبری ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 0
    بابا خجالت بکشید کدوم رسیدگی فوری الان اواخر اردیبهشت نود ونه هست و این خبر مربوط به شهریور نودوهشت ما سال نود و پنج سایت دیزل ثبت نام کردیم هنوز به هیچی نرسیدیم موندیم از این بی عدالتی چکار کنیم به کجا شکایت ببریم
  • اميري ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    چرا تاكسي هاي فرسوده را تعويض نمي كنند چندين ماهه بيكارم ماشينم ديگه راه نمي ره از كجا شكم زن و بچه را سير كنم . از زمانيكه درخواست تاكسي جديد دادم دو بار قيمت ماشين گران شده اميدوارم قيمت تاكسي را گران نكنند چون مقصر خودشانند. تو اين چند ماه وسيله خونه فروختيم و امرار معاش كرديم
  • صراف ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 0
    يكي به داد مردم برسه زمانيكه ايران خودرو پيش خريد كريم دلار حدود 14 بود تا به حال دوبار افزايش قيمت (به اندازه بقيه پول) شده است از كجا بياريم خدا مي دونه تا آخر سال 99 كه تحويل بدن چي پيش بياد اين چه مديريت غلطي است همزمان با ثبت نام ما تحويل بعضي ها چند ماه جلوتره اونا با يه قيمت مي گيرند . ما كه پولمان بيشتر مي مونه و خودروسازان با پولمون بيشتر سود مي كنند بايد بيشتر پرداخت كنيم . اونور قضيه فروش فوق العاده است كه بدون اينكه پول طرف بماند خودرو با قيمت مناسب تر مي گيرند. آخه يعني كساني كه قيمت خودرو را تعيين مي كنند سواد ندارند ؟ چرا به فكر مصرف كننده و ضرر و زيان آنها نيستند؟ اينجا فقط به ضرر ما كه سال 98 ثبت نام كرديم شده است اگر همان موقع آزاد مي گرفتيم به نفعمان بود
  • مهدی سفیدپری ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 0
    با عرض سلام بنده حدود ۸ماه پیش در قرعه کشی شرکت سایپا اسممون دراومد و مبلغ ۵۷میلیون واریز کردم و بعد ۴ماه تکمیل وجه کردم و مبلغ ۱۵۷میلیون واریز کردم و پول نیسان وانت اپشنال با لاستیک رادیال را واریز کردیم و قرار شد ۳ماه بعد تکمیل وجه ماشین را تحویل بدن که متاسفانه الان زنگ زدن از شرکت سایپا که ما ماشین مدل ۹۹نداریم و باید بیاید امضا کنید و مدل ۹۸تحویل بگیرید بدون هیچ مبلغ مابه التفاوتی و خنده دارتر از این اینه که ۲ماه دیگه سال تموم میشه و ما باید ماشین ۲مدل پایین تر بگیریم هیچ ارگان و هیچ کسی هم پاسخگو نیست و هیچ نهاد نظارتی پیگیری نمیکند حالا شما هم شرف داشته باشید رسانه ای کنید این جریان رو
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام اگرجناب شيوا سخنراني 20 آبان خود را بخاطر داشته باشند كه فرمودند با كاهش دلار صد در صد قيمت كارخانه ايران خودرو و سايپا كاهش پيدا مي كند . حال اين گوي و اين ميدان ببينيم با اين كاهش زياد دلار قيمت بهمن 99 چه مي شود ؟؟؟
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    0 0
    واقعاٌ شرم آوره با اين افزايش بي رويه قيمت كارخانه در سال 99 با توجه به كاهش دلار در زمستان 99 حال به حاي اينكه قيمت كارخانه را پايين بياورند براي ثابت نگهداشتن قيمت هم اعتراض دارند . و ميگويند تا آخر بهمن قرعه كشي بايد حذف شود و قيمتها طوري باشد كه هم مصرف كننده و هم توليد كننده راضي باشد . خيالتون راحت مصرف كننده اصلا راضي نيست و توليد كننده هم به اندازه كافي بالا برده . لطفاٌ رحم داشته باشيد و خودروي ما را كه يكساله ثبت نام كرديم و تا حالا كلي متضرر شديم را با توجه به كاهش دلار كه در فصلهاي پيش بالا برديد حالا لطفاٌ پايين آورده و تحويل دهيد و بيش از اين با روح و روان و زندگيمان بازي نكنيد .